Sida 5/8
Röster från landstingets invånare
Fröken Landsting var en upplysningstjänst om landstinget som både riktade sig till allmänheten och landstingets verksamheter. Dit kunde boende i Stockholmsområdet vända sig med frågor, men även interna förfrågningar inom landstingets verksamheter kunde vända sig för namn-, adress- och nummerupplysning.
Nedan ser vi transkriptioner av dagens två första telefonsamtal till Fröken Landsting från den 7 januari 1970.

Det är inte helt lätt att veta om det är statliga myndigheter, kommunen eller landstinget som har ansvar för det man undrar över för dagen, det kan vi läsa oss till i transkriberingsprotokollen. Fröken Landstings uppgift var även av pedagogiskt slag, att hänvisa inringare till rätt instans, även utanför landstingets ansvarsområde. Men frågorna kunde röra både högt och lågt – ja, allt möjligt tycks det.
Nedan följer några frågor Fröken Landsting besvarade 7-8 januari 1970.

I sammanställning av samtalsstatistiken från december 1970 kan vi se att de oftast ställda frågorna rörde
- vilka sjukhus man kan vända sig till (132 samtal) eller öppenvårdsmottagningar som är närmast (116),
- beställningar av informationsmaterial (300),
- samt förfrågningar om namn, telefonnummer eller adresser (121).
81 samtal har kategoriserats Övrigt, och sammanfattas med ”Pratkvarnar, klagomål på samhället, förväxlingar med länsstyrelsen, socialstyrelsen, länsarbets- och nykterhetsnämnderna”.
”Under år 1970 har i runt tal besvarats 10.000 förfrågningar”, sammanfattar Fröken Landsting längst ned på sidan, förhoppningsvis inför en välförtjänt julledighet.
<<Tillbaka ... Nästa>>