Långbro sjukhus, omges av vatten och skog.

Långbro sjukhus. Fotograf okänd.

Julmat på hospital

Nu när vi närmar oss julen vill vi förmedla ett smakprov på julstämning ur våra arkiv. Vi kan berätta om hur julaftonens meny såg ut för patienterna vid Stockholms hospital för sinnessjuka 1925.

Vid årsskiftet 1925/1926 hade sjukhuset 258 inskrivna patienter. I planeringen anges exakt hur mycket som ska serveras av de olika livsmedlen. Där framgår tydligt de skillnader som fanns mellan patienterna:

Betalklasser

Patienterna delades upp i betalklasser efter hur mycket de betalade för sin vård och det påverkade vilken mat de tilldelades. Andra och tredje klassens patienter hade samma matsedel[1]. Första klassens patient betalade ”för vård, underhåll och åtnjute särskilda bekvämligheter” Andra klassens patient betalade för föda och kläder medan den tredje, och största klassens patienter, vårdades på det allmännas bekostnad[2].

Mer och bättre

Denna ordning återspeglas i vad som bjöds på julaftonen. I planeringen kan vi läsa att första klassens patienter serverades bland annat kalvkotlett, skinka, julkorv och lutfisk. De som tillhörde andra och tredje klass bjöds inte sådana delikatesser utan fick hålla tillgodo med stångkorv och risgrynsgröt. Till detta kommer att första klass serverades större portioner av andra livsmedel som potatis, smör och inte minst julöl. Det framgår dock också av handlingarna att samtliga patienter och anställda på julafton bjöds på kaffe med saffransbröd, kanelbröd, vaniljbollar och pepparkakor.

Artikeln är skriven av Jessica Andersson

[1] Stockholms hospital, årsberättelser för 1925.

[2] Bengt Sjöström, Kliniken tar över dårskapen (1992), sid. 157.