"komplicerade fall av spanska sjukan"

Bilaga till protokoll från Nynäshamns epidemisjukhus 1927-04-20

Bilden visar en bilaga till ett protokoll från Nynäshamns epidemisjukhus, daterat den 20 april 1927. Skrivelsen skickades ut till alla epidemisjukhusens styrelser från landstingets epideminämnd undertecknad av landstingsdirektören.

När Nynäshamns epidemisjukhus styrelse sammanträdde i april 1927 föredrogs en skrivelse från Landstingets epideminämnd. I protokollet skrevs det:

”Bil 1: däri meddelar, att epideminämnden beslutat, att patienter med komplicerade fall av spanska sjukan skulle om personal och andra omständigheter det medgiva, kunna intagas å epedemisjukstugan. Sådana patienter skulle erlägga legosängsavgifter i likhet med var som erlägges vid länets övriga sjukhus. Ordf meddelade, att han i samråd med sjukstugans läkare vidtagit nödiga åtgärder. Styrelsen beslöt, att med godkännande av de vidtagna åtgärderna lägga skrivelsen till handlingarna.”